Obsahová strategie přímých přenosů

by | Apr 15, 2021 | 0 comments

Při přemýšlení, jaký typ obsahu zvolit, je možné využít výzkumy, proč vůbec cílové skupiny sledují videa na YouTube. Pro 75% sledujících z generace X nejčastěji sledovaný obsah souvisí s minulými událostmi, zatímco 70% mileniálů sleduje na platformě YouTube videa na téma jak vytvořit něco nového. (Gibson, 2018)

Konzumace krátkometrážního video obsahu na zařízeních připojených k internetu stále roste, což dokládá každoročně meziroční nárůst zhlédnutých hodin na YouTube o 50% a více jak polovina všech zhlédnutí je na mobilních zařízeních. V současné době je logický posun od sledování obsahu s delší stopáží, jako jsou filmy a televizní show, z televizních obrazovek na ostatní digitální zařízení. Globálně televizní vysílání za poslední roky zažívá pokles sledovanosti publika až o 13% (viz Obrázek 1). Výzkum od společnosti Accenture (Mann, a další, 2015) zároveň přichází se zjištěním, že 87% uživatelů televizní obrazovky souběžně využívá i mobilní zařízení nebo notebook během jejího sledování.

Výsledky výzkumu tvrdí, že s odklonem od konzumace obsahu na televizní obrazovce souvisí zvětšující se obrazovky mobilních zařízení a nemusí tak obsah sledovat jen v pohodlí domova, ale i během cestování.

Konzumace online obsahu již není výsadou jen mladých lidí, kteří jsou schopni rychle přejímat nové technologie. 78% diváků sleduje video online denně, 76% diváků se podle výzkumu dívá na televizní seriály i přes internet nebo určenou aplikaci. (Mann, a další, 2015)

Plánování události závisí na jejím obsahu. Typ události napovídá, jaké bude osvětlení a jak se bude natáčet. Událost samotná determinuje, jaká bude exekutiva produkce, co se bude streamovat a co chtějí diváci vidět. Do živého vysílání je nutné dodat hodnotu, kontext a unikátnost, proč by se vůbec diváci na stream měli podívat (Stewart, 2018).

Obrázek 1: Preferované zařízení u různých typů digitálního obsahu. (zdroj: Accenture Digital Consumer Survey, 2015)

Atributy přenosu

Zájem

Při vymýšlení obsahu streamu je důležité brát v potaz, co zajímá cílené publikum. Jestli si diváci chtějí poslechnout hudbu, plánování by mělo zahrnovat koncert. Pokud diváky zajímá literatura, přenos bude s panelem autorů. Je důležité se ujistit, že obsah kopíruje styl značky a cílené publikum (Livestream). Během přenosu nebo jakékoliv jiné živé události hraje interakce s publikem významnou roli. Zapojení publika a komunikace s ním během vysílání udrží jeho pozornost a diváci tak vydrží přenos déle sledovat. Na rozdíl od fyzické účasti na prezentaci je pro diváky livestreamu velmi snadné ho opustit. Výhodou online prostředí je vyšší míra anonymity, takže interakce publika může být snazší. Napsat text do chatovacího okna je pro ostýchavější část auditoria jednodušší než se zeptat živě před ostatními diváky (Manycam).

Akce

Diváci se nechtějí dívat na grafické slidy prezentací nebo zažít v přímém přenosu pozastavené video nebo audio. Nechat diváky čekat je většinou odradí a stream nebude mít žádané účinky. Je dobré mít v přenosu stále probíhající akci, ať už jsou to záběry ze zákulisí v hluchých místech eventu nebo rozhovory s účastníky či celebritami. Cílem je udržet oči diváka stále na obrazovce (Livestream).

Konzistence

Pokud je to možné, je vhodné vytvořit z akce sérii událostí, které budou vysílány pravidelně, což zaručí budování povědomí o značce. Pravidelné streamování vytváří očekávání u diváků na příští vysílání. V případě, že je doručován kvalitní a zajímavý obsah, diváci se vrací. Pokud vědí, že bude další stream, je vyšší pravděpodobnost, že budou obsah sdílet na svých sociálních sítích. Organické šíření je nejlepší způsob rozšíření publika.

Dalším důvodem, který podporuje tuto strategii je způsob fungování sociálních sítí. Platformy jako Facebook nebo YouTube přímé přenosy upřednostňují, a tak se livestreamy ve feedech zobrazují s větší pravděpodobností, což zvyšuje šance na získání většího počtu diváků. Konzistence je vhodná pro dosahování potenciálních diváků a kvalita obsahu je zase konvertuje v pravidelné konzumenty (Manycam).

V rámci kvality vysílání si až 42% diváků stěžuje na umístění reklamního obsahu, 33% z nich si stěžuje na dlouhé načítání obsahu. Pro 32% diváků z Evropy je kvalita vysílání důležitá. (Mann et al., 2015)

Typ obsahu pro živé přenosy

V úvodu byla zmíněna konference Dreamforce. Konference tvoří velkou část obsahu, který je vysílán živě, ale není zdaleka jediným. Obsahem, který je unikátní a vhodný pro přímé přenosy mohou být koncerty, pro posluchače kapely, Q&A s hostem nebo přímá konverzace se zákazníky, představení nového produktu, aj. Kromě těchto využití, které mohou pomoci firmám, na platformách vysílají i lidé, kteří sdílí svou práci. Příkladem jsou živá vysílání z kabiny strojvedoucího vlaku, který projíždí Norskem nebo vědec, který sdílí svá videa během činností v laboratoři. Hussain Ather (2019) přišel s myšlenkou, že bude vysílat své pracovní dny v laboratoři. Nápad přišel během sledování hracích videií na platformě Twich. Jeho vedoucí sice měl na streaming jeho práce online veřejnosti námitky, ale svolil a po pozitivních zkušenostech Athera se do vysílání sám pustil. Atherova zkušenost mu pomohla ve vývoji jeho bádání, když někteří diváci s ním v chatu u vysílání komunikovali a pomohli mu vyřešit problémy, se kterými si sám nevěděl rady.

Konference

Kromě konferencí ve smyslu přednášek mohou být do této kategorie zařazeny i malé konference jako jsou tiskové konference, podpisy smluv, aj. Tuto kategorii využívají velké značky jako Adidas, DKNY, GE, aby se svým publikem sdíleli důležité momenty.

Koncert

Hudební vystoupení jsou primárně pořádané pro diváky, kteří chtějí zažít atmosféru živého koncertu a poslechnout si svou oblíbenou kapelu, ale při vyprodané hale je možnost rozšířit své publikum o další diváky po celém světě. Kapela Red Hot Chilli Peppers ve spolupráci s Egyptským ministerstvem turismu 15. března 2019 hrála před pyramidami v Gíze na podporu turistického ruchu. Kromě 10 tisíc účastníků na místě z 67 zemí světa byl koncert přenášen přes oficiální kanály kapely na sociální sítě, unikátní scenérie a zážitky se tak dostaly i mezi diváky po celém světě. (Awadalla, 2019)

Ve spojených státech se trend přímých přenosů rozrostl u mší v kostelech. Ty tak dokáží svá poselství předat více lidem kvůli prostorovému omezení na půdě kostelu (Livestream).

Produktové oznámení

Firmy začínající s livestreamingem využívají platformu pro spuštění nového produktu nebo jeho představení. BMW spojilo tyto dva pohledy u vysílání s novým modelem M2 Coupe na platformě Periscope, které bylo zaměřeno na fanoušky automotive. Nadšencům tak poskytli speciální zážitek, který se nedá srovnat s vypuštěním statických fotografií nebo textového popisu (Kuchler & Bond, 2016). Ikonou mezi produktovými livestreamy se staly přenosy od společnosti Apple, na které čekají u svých zařízení miliony diváků.

Q&A rozhovory

Otázky a odpovědi (Q&A) livestreamy umožní lidem spojit se s firmou a nechat si zodpovědět dotazy bez nutnosti posílání tiketu, formuláře, aj., tudíž bez čekání na odpověď. V případě livestreamu, kde je položeno velké množství dotazů, nemusí na konkrétní otázku vystačit prostor, nicméně může být zodpovězen přímým kontaktováním přes sociální sítě. Možným řešením je na livestreamu zodpovídat dotazy do té doby, do kdy se ještě nějaké vyskytují, aby všichni diváci livestreamu dostali svou odpověď. Výhodou přímého přenosu pro zodpovídání dotazů je kromě odpovědi, která je v jiných formátech často jen textová, názorná ukázka. Pokud dotaz nebyl plně zodpovězen, může se divák na doplňující informace ještě doptat. Při tomto druhu přenosu je možné udržet diváky delší čas u jejich obrazovek, pokud jsou dotazy ostatních účastníků zajímavé a případně se mohou diváci dozvědět i jiné zajímavé informace než ty, ke kterým směřoval jejich dotaz. Zodpovídání dotazů kromě času stráveného se značkou posiluje její povědomí o značce, ale zároveň díky nadstandartní zákaznické podpoře může posílit i loajalitu zákazníků.

Sportovní přenosy

Sportovní přenosy jsou častým typem přímých přenosů, ale jen určitá část se jich dostane do televizního vysílání na některý z kanálů. Méně populární sporty, které ale také mají své fanoušky jsou tak vysílány živě pomocí některé z platforem. Speciálním sportovním svátkem je olympiáda, ve které jsou až desítky simultánně probíhajících sportů, které televizní kanály nemohou vysílat najednou, a tak přímý přenos na internetu je možným východiskem. Díky dostupnosti mohou na internetu vysílat i malé kluby. Původně okrajovou kategorií, která vzestup livestreamingu přinesla je e-sport, elektronický sport vykonávaný na počítači, který dal vzniknout platformě Twich a je pro tento typ streamingu nejlépe přizpůsobena.

Zpravodajství

V minulosti živé přenosy využila letecká společnost Southwest Airlines pro informování cestujících při nečekaných komplikacích formou livestreamu z řídicí věže (Kuchler & Bond, 2016). Zpravodajství je typickým typem videa, u kterého je důležité aktuální dění. V českém prostředí, veřejnoprávní televize mají svá zpravodajství vysílaná přes běžné televizní přijímače, nicméně některé přímé přenosy se jim do vysílání nemusí časově hodit, případně nejsou tak důležité, aby je vysílaly živě. Nicméně internetové prostředí nabízí prostor vysílat tyto přenosy kdykoliv a nabídnout tak aktuální událost divákům, kteří o ni mají zájem.

Interní komunikace

Nejen, že livestream jde využít ke komunikaci se zákazníky, ale také v interní komunikaci se zaměstnanci. Nemusí se jednat o streamování školení a přednášek, ale například o přímé přenosy s CEO, kde zaměstnanci mohou interagovat a klást dotazy. Tento typ přímých přenosů se hodí více pro velké korporace, které mají své zaměstnance po celém světě, a tak je pro ně snadnější realizovat firemní meeting nebo vnitropodnikové oznámení pomocí živého vysílání, které si mohou zaměstnanci přehrát i zpětně, pokud zrovna nemají čas se účastnit a interagovat živě. Takový druh livestreamu může být omezen pro určitý okruh lidí nebo vysílán přímo v rámci intranetu, tak aby se k němu nedostala veřejnost.

Výzva pro žurnalistiku

Livestreaming představuje výzvu pro současnou žurnalistiku. Bourá hranice mezi tím, co žurnalistikou je a co žurnalista vůbec dělá. Nástup stírání těchto hranic přišel se začátkem sociálních sítí, kdy uživatelé přidávali fotky nebo videa z míst, kde se zrovna udála akce. Za takové situace mediální domy vysílaly na místo své reportéry, aby celou situaci zmapovali, ale výhodou kolemjdoucích s chytrým telefonem v kapse byla okamžitá reakce a vytvoření audiovizuálního materiálů bezprostředně z místa činu. Čtenáři bývali pouhými konzumenty obsahu, ale s příchodem moderních technologií jsou dnes sami jejími autory (Cooper, 2019). Česká televize sama přišla s portálem a vlastní aplikací iReportér, ve které nabádá uživatele k vytváření obsahu, který bude zveřejněn na webu a potenciálně použit ve vysílání (Česká televize, 2019). Editoři nemusí posílat své novináře do kritických míst, protože lidé, kteří jsou v centru dění sami mohou autentický obsah vytvářet (Cooper, 2016). Na rozdíl od uživateli vytvářeného obsahu je novinář přidanou hodnotou, protože pouze nevytváří obsah, ale dává mu smysl a je jakýsi garant pravdivosti dané informace či události (Seaton, 2005, str. 188). Uživateli vytvářený obsah a livestreaming konkrétně narušují novinářské normy, protože ty by nikdy nedovolily ukázat smrt, sebevraždu a jiné násilné momenty (Zelizer, 2010). Facebook a jiné platformy dnes používají algoritmy na odhalení závadného obsahu, ale když je obsah vysílán živě, tak násilný moment je odhalen až v momentě, kdy už nejhorší scény byly odvysílány a až poté algoritmus zareaguje a vysílání ukončí. Příkladem je vražda v Severní Karolíně z února 2018 (BBC, 2018).

Práva na vysílání sportovních událostí nejsou levnou záležitostí a zároveň jsou prvkem exkluzivity pro mediální domy. Livestreaming tak vytváří pro tradiční televizní vysílání výzvu, protože k odkazům na livestream se dá již dostat bez nutnosti mít na televizním přijímači naladěný placený kanál. Nejen, že mediální domy přichází o diváky, ale zároveň tím mohou být porušována autorská práva.

Reference

Ather, H. S. (19. 7 2019). Livestreaming science. Science, 365(6450), str. 294. doi:10.1126/science.365.6450.294

Awadalla, N. (15. 3 2019). Red Hot Chili Peppers rock Egypt’s pyramids. Reuters. Získáno 21. 11 2019, z https://www.reuters.com/article/us-music-chilipeppers-pyramids/red-hot-chili-peppers-rock-egypts-pyramids-idUSKCN1QW2QN

BBC. (27. 2 2018). Facebook Live murder: North Carolina man arrested. Získáno 18. 10 2019, z BBC: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-43200856

Cooper, G. (2016). From our own correspondents? How user-generated content is altering the power dynamics in the reporting of humanitarian disasters. London: University of London.

Cooper, G. (2019). Why livestreaming symbolises journalism’s current challenges. Journalism(20(I)), stránky 167-172. doi:10.1177/1464884918806753

Česká televize. (2019). Jak to funguje | iReportér. Získáno 18. 10 2019, z Česká televize: https://www.ceskatelevize.cz/ireporter/jak-to-funguje/

Gibson, A. (2 2018). What motivates people to watch YouTube. Získáno 9. 12 2019, z Think with Google: https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/youtube-viewing-watch-preferences/

Kuchler, H., & Bond, S. (30. 3 2016). Brands begin to see marketing benefits in livestreaming. FT.com.

Livestream. (nedatováno). [Case Study] How Livestreaming Church Services Can Grow Your Congregation. Získáno 21. 11 2019, z Livestream: https://livestream.com/blog/case-studies/livestreaming-church-services

Livestream. (nedatováno). The Ultimate Guide to Live Streaming Events. Získáno 13. 11 2019, z Livestream.com: https://livestream.com/blog/ebooks/livestreaming-guide-to-livestreaming-events

Mann, G., Venturini, F., Murdoch, R., Mishra, B., Moorby, G., & Carlier, B. (2015). Digital Video and the Connected Consumer. Získáno 9. 12 2019, z Accenture: https://www.accenture.com/_acnmedia/accenture/conversion-assets/microsites/documents17/accenture-digital-video-connected-consumer.pdf

Manycam. (nedatováno). 4 Strategies To Get More Viewers On Live Streams. Získáno 14. 11 2019, z Manycam: http://blog.manycam.com/strategies-to-get-more-viewers/#.Xc1yN1dKhPY

Manycam. (nedatováno). 7 Successful Audience Interaction Techniques. Získáno 15. 11 2019, z Manycam: http://blog.manycam.com/audience-interaction-techniques/#.Xc6I5VdKiUm

Seaton, J. (2005). Carnage and the Media: The Making and Breaking of News about Violence (1.. vyd.). London: Allen Lane.

Stewart, P. (2018). The live-streaming handbook: How to create live video for social media on your phone and desktop. New York: Routledge.

Zelizer, B. (2010). About to Die: How News Images Move the Public (1.. vyd.). 12: Oxford University Press, U.S.A.

O autorovi Ondřej Lukáš

0 Comments